Noord-Nederland is dé regio in Nederland voor testen met shuttles en andere zelfrijdende voertuigen in ruraal gebied. Juist in dit gebied kunnen snel stappen gezet worden in de ontwikkeling en dit is ook het gebied met de meeste meerwaarde en een concrete vraag voor autonoom vervoer op de weg. Om deze ontwikkeling in ruraal gebied te versnellen, heeft de regio het doel om zoveel mogelijk geïnteresseerde partijen hiervoor te wijzen op de mogelijkheden in Noord-Nederland en hier ook te clusteren om gezamenlijk aan de ontwikkeling te werken. Op die manier kan sneller gewerkt worden richting opschaling en projecten die een blijvend onderdeel worden van het mobiliteitssysteem als geheel.
Projecten
Aanbieders
Ook een proef doen in het Noorden?
Voor opschaling van autonoom vervoer binnen het openbaar vervoer is een perspectief door Rijk en regio geschetst in het Toekomstbeeld OV 2040. Hierin worden autonome shuttles nadrukkelijk genoemd en heeft het rurale gebied in Noord-Nederland een grote potentie voor het zetten van verdere stappen in de ontwikkeling. Binnen de projecten werken wij aan ondermeer het verhogen van de snelheid en ontwikkeling van businesscases.
Recent nieuws
-
Autonoom goederenvervoer over de weg. Hoever zijn wij in Noord-Nederland?
Op de weg ligt de focus in Noord-Nederland vooral op het automatisch Openbaar Vervoer.
-
Demonstratie Zelfrijdende bus Qbuzz in Groningen
Samen met de provincie Groningen en partner robotTUNER werkt Qbuzz aan de ontwikkeling van zelfrijdende bussen.
-
Paneldiscussie: toekomst én uitdagingen van autonoom vervoer
Autonoom vervoer is eigenlijk gewoon een verkapte manier van bezuinigen. Aan de hand van dit soort scherpe stellingen discussieerden vijf panelleden met expertise binnen verschillende vervoersmodaliteiten tijdens het New Energy Forum over de toekomst van autonoom vervoer. Wat zijn de grootste uitdagingen? En is het hele concept überhaupt wel levensvatbaar? Autonoom vervoer: (g)een glansrijke toekomst?…
Veelgestelde vragen
Passagiers
-
Wat is de maximumsnelheid van de voertuigen?
De maximumsnelheid van de EZ10 waarmee we op dit moment test uitvoeren is 40 kilometer per uur. Om technische en veiligheidsredenen rijden we in de pilotfase niet harder dan 20 kilometer per uur.
-
Hoeveel zitplaatsen heeft het voertuig?
In een voertuig kunnen maximaal 12 mensen vervoerd worden. (6 zitplaatsen en 6 staanplaatsen.
-
Waarom is er een steward aan boord aanwezig?
Op dit moment is het nog een vereiste van RDW om een steward aan boord te hebben. De steward kan op de noodknop drukken als dat nodig is en kan ook handmatig het voertuig besturen als dat nodig is. Dit komt zelden voor en meestal treedt de steward op als gastheer van het voertuig.
-
Kunnen mensen in een rolstoel ook gebruik maken van het voertuig?
Dat kan. Er is genoeg ruimte in het busje voor een rolstoel en er is een oprijplaat waarmee mensen met een rolstoel het busje binnen kunnen rijden.
-
Kunnen blinden ook gebruik maken van het busje?
Dat kan. De steward kan hier desgewenst ook bij helpen.
-
Hoeveel kost het om gebruik te maken van het busje?
Tijdens de proeffase kunnen passagiers nog gratis gebruik maken van het busje, ongeacht hoe vaak ze er gebruik van maken.
Bedrijven
-
Wie verzorgt de toestemming voor de voertuigen om de weg op te gaan?
In de meeste landen is er een landelijke autoriteit voor het wegverkeer die aan elk nieuwe voertuig dat de weg op gaat toestemming moet verlenen. In Nederland is dat de RDW (Rijksdienst voor het wegverkeer). De RDW zorgt ook voor kentekenplaten.