PROJECTEN
Op het spoor

Het wordt steeds drukker op het spoor. En dat betekent dat er de komende jaren
méér treinen over het bestaande spoor moeten rijden. Geautomatiseerd rijden kan
hiervoor een slimme en innovatieve oplossing zijn. Het spoor leent zich bij uitstek
voor autonoom vervoer, omdat de voertuigen op de rails al een vaste baan volgen.
Met geautomatiseerd rijden dragen wij bij aan efficiënter gebruik van het spoor,
duurzamer vervoer door besparing van energie en punctualiteit met voorspelbaarder
en betrouwbaardere dienstregeling.

Geautomatiseerd rijden wordt ook wel ‘Automatic Train Operation’ (ATO) genoemd.
ATO wordt ingedeeld in verschillende niveaus van automatisering. Die niveaus
worden aangeduid met ‘Grade of Automatisation (GoA). Hoe hoger het niveau, hoe
meer geautomatiseerd wordt. ATO kent de volgende 4 niveaus:

  • GoA 1: De machinist rijdt en wordt ondersteund door beveiligings- en adviessystemen.
  • GoA 2: Een automaat rijdt, maar de machinist blijft verantwoordelijk.
  • GoA 3: De machinist hoeft niet in de stoel te zitten en kan andere taken vervullen.
  • GoA 4: Er is geen personeel aanwezig in de trein. Bij noodsituaties wordt van buitenaf ingegrepen.

Het niveau van de proeven die ProRail uitvoert is GoA 2. De machinist draagt hierbij
de volledige verantwoordelijkheid, zoals ook nu het geval is.

Recent nieuws