Kick-off op de ferry naar Terschelling

Succesvolle Kick-off van het Ferry Go! Project: De Volgende Stap naar Autonome Veerbotenin de Waddenzee

De lancering van het project Ferry Go! markeert een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van AI en (semi) autonoom varende veerboten op de Waddenzee. Tijdens de officiële kick-off op de veerboot van Harlingen naar Terschelling, waarbij zo’n 80 genodigden aanwezig waren, werd de toekomstvisie van AI-toepassingen voor het veerbootverkeer in dit UNESCO Werelderfgoedgebied gedeeld. Dit innovatieve onderzoeksproject, dat deel uitmaakt van het Interreg VI A-programma Duitsland-Nederland, brengt negen partners uit Duitsland en Nederland samen met als doel om het veerbootverkeer in deze unieke regio duurzamer, veiliger en efficiënter te maken.

Autonome veerboten voor een uitdagend gebied

De Waddenzee, met haar variërende waterdiepten, sterke getijdenstromen en vele pleziervaart, stelt scheepvaart voor unieke uitdagingen. Dirk Spoor, directeur van Rederij Doeksen, benadrukte tijdens zijn openingsspeech het belang van veiligheid. “De veiligheid van mensen en vracht staat voorop, ” aldus Spoor. Tijdens het evenement werd duidelijk dat het project niet is gericht op het vervangen van personeel, maar juist op het vereenvoudigen van hun werk door slimme assistentiesystemen te introduceren. Holger Eilers van de Duitse rederij Norden Frisia benadrukte dat het gebruik van deze technologieën vooral bedoeld is om het werk van bemanningen te ondersteunen.

Kunstmatige intelligentie als sleuteltechnologie

Binnen het project Ferry Go! speelt kunstmatige intelligentie (AI) een cruciale rol. De technologie wordt ingezet om schepen te helpen navigeren op basis van actuele gegevens zoals weersomstandigheden en vaargegevens. Het testschip “Sally” , in handen van het Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR), zal de verzamelde data van twee veerboten in de regio gebruiken om manoeuvres te simuleren en de autonomie van de schepen te testen. Eddy des Valle van Kaiko Systems legt uit dat geavanceerde sensoren een centrale rol spelen in dit proces.

Samenwerking over Grenzen heen

Ferry Go! wordt mogelijk gemaakt door de samenwerking van diverse Europese en regionale partners, waaronder MARIKO GmbH, Vereniging FME, en rederijen als Doeksen en AG Rederij Norden-Frisia. Maar ook het DLR-instituut, Kroes Marine Projects, YP Your Partner BV, Abeking & Rasmussen Schiffs- und Yachtwerft SE en Kaiko Systems GmbH zijn partners in dit project. Deze samenwerking biedt niet alleen technologische voordelen, maar versterkt ook de banden tussen Duitsland en Nederland in de gezamenlijke missie om de maritieme sector te verduurzamen.

Vooruitzichten voor de Toekomst

Met een budget van ongeveer 3,7 miljoen euro en een looptijd van drie jaar, belooft het Ferry Go! project een belangrijke stap voorwaarts te zetten in de scheepvaarttechnologie. Het project wordt medegefinancierd door de EU, de MB Niedersachsen, het Ministerie van Economische Note voor de redactie, alle foto’s mogen gebruikt worden. Contactinformatie: Voor meer informatie over het Ferry Go! project, de foto’s of mediavragen kunt contact opnemen met: Annelie Bonnet | +31 6 83541366 | annelie.bonnet@fme.nl Leo van der Burg | +31 6 50662745 | leo.van.der.burg@fme.nl Zaken en Klimaat en de Provincies Groningen en Fryslân. De resultaten van dit project zullen niet alleen bijdragen aan de efficiëntie en veiligheid van het veerbootverkeer in de Waddenzee, maar ook nieuwe mogelijkheden openen voor de implementatie van autonome technologieën in andere maritieme sectoren.

Wil je meer weten? Kijk dan op https://www.mariko-leer.de/kompetenzfelder/ferry-go.


Recent nieuws