ato

Eerste resultaten tests automatisch bestuurde trein positief

Door Automatic Train Operation (ATO) kunnen meer treinen over het bestaande spoor rijden. Dat komt doordat deze automatisch bestuurde treinen punctueler rijden. Dat laat onderzoek naar ATO in Groningen zien. Hierin werd ook onderzocht hoe reizigers het ervaren om met een automatisch bestuurde trein te reizen. Reizigers ervaren maar een klein verschil.

Het eindrapport ATO-verkenning Groningen is af. Het onderzoek (2019 – 2020) bestond uit live-testen, simulatieonderzoek en een reizigersonderzoek. Ook is de ervaring van machinisten meegenomen. De testen zijn in opdracht van ProRail en de provincie Groningen uitgevoerd, samen met vervoerder Arriva en leverancier Stadler.

Basisfuncties systeem

De resultaten laten zien dat treinen beter op tijd rijden door ATO. ATO kan de basisfuncties van het rijden goed zelfstandig uitvoeren, zoals optrekken, remmen, stoppen op stations, op maximumsnelheid rijden en routewijzigingen verwerken.

Ervaringen van reizigers

Uniek aan dit onderzoek was dat reizigers in februari 2020 voor de allereerste keer meekonden in een automatisch bestuurde trein. Hierbij hebben we onderzocht hoe een reiziger rijden onder ATO beleeft. Wat merken reizigers er bijvoorbeeld van als een trein automatisch optrekt en remt? En merken ze verschil met een reguliere rit? Over het algemeen kregen zowel ATO als de reguliere ritten een goede beoordeling. Reizigers voelden een klein verschil; ze beoordeelden de reguliere ritten iets beter dan de ritten met ATO. Het ATO-systeem is nog volop in ontwikkeling, dit resultaat laat de potentie van het systeem goed zien.

Vervolg

Vervolgonderzoek is nodig om meer inzicht te krijgen in de voordelen. We willen de basisfuncties verder verbeteren en meer inzicht krijgen in op dienstregeling rijden en energieverbruik. Hierbij testen we vooral het systeem, er rijden dan geen reizigers mee. De datum voor dit vervolgonderzoek is nog niet bekend.

Waarom ATO?

Het wordt steeds drukker op het spoor. Uitbreiding door bijvoorbeeld spoorverdubbeling is duur en kost veel tijd. Daarom testen we nieuwe oplossingen als ATO, zodat de komende jaren meer treinen over het bestaande spoor kunnen rijden. ATO kan hiervoor een slimme oplossing zijn, want door geautomatiseerd te rijden kunnen treinen op een veilige manier dichter op elkaar rijden. Dat maakt meer treinverkeer mogelijk. Maar er zijn meer voordelen: treinen die (deels) automatisch rijden doen dat gelijkmatig. Dat bespaart energie en is dus duurzaam. En doordat computersystemen treinritten kunnen monitoren, wordt een treinrit voorspelbaarder en betrouwbaarder. Daardoor rijden automatisch bestuurde treinen stipter en gaat de punctualiteit verder omhoog.

Machinist blijft verantwoordelijk

ATO wordt ingedeeld in verschillende niveaus van automatisering ofwel Grades of Automatisation. ProRail test ATO in Groningen op niveau GoA 2. De machinist draagt hierbij de volledige verantwoordelijkheid.

Meer informatie

Download hier het hele rapport: https://at-north.nl/app/uploads/2020/11/eindrapportage_ato_groningen-2.pdf


Recent nieuws

  • Varen met RoBoat

    Autonoom varen, kan dat? Woensdag 24 juli is atnorth op bezoek geweest bij RoBoat in Amsterdam. In de praktijk ervaren hoe het is om autonoom, dus zonder schipper, te varen.

  • Kansen voor autonoom vervoer rond de Wadden

    Afgelopen week hebben Frans Hamstra van atnorth en Ebo Del Grosso van Samenwerkingsverband De Waddeneilanden gesproken over de kansen voor autonoom vervoer rond de Wadden. We onderzoeken of autonoom vervoer een goed perspectief…