De provincie gaat dit najaar samen met ProRail en Arriva een proef doen met een gedeeltelijk zelfrijdende trein. Het gaat om de zogeheten ATO-techniek (Automatic Train Operation). Tijdens de proef is er nog wel een machinist in de trein. De techniek neemt een gedeelte van de taken van de machinist over. De provincie, ProRail en Arriva willen dat nu in de praktijk testen. De proef wordt dit najaar uitgevoerd op het traject Groningen – Zuidhorn.
Voordelen
Met de proef willen de partijen onderzoeken hoe deze innovatieve ontwikkelingen op het gebied van autonoom vervoer een duurzame oplossing kunnen bieden voor de groei op het spoor. De proef wordt uitgevoerd op het ATO-systeem niveau 2. Hierbij wordt de machinist ondersteund met een soort van smart cruisecontrol. Dat heeft verschillende voordelen. De verwachting is dat treinen hierdoor dichter op elkaar kunnen rijden, waardoor de capaciteit op het spoor wordt vergroot. Het energieverbruik daalt omdat treinen gelijkmatiger rijden en minder hoeven te stoppen.
Demonstratie
De intentieverklaring werd 9 maart in de stationshal van het hoofdstation van Groningen ondertekend door Fleur Gräper-van Koolwijk (gedeputeerde provincie Groningen), Jan Mulder (regiodirecteur ProRail) en Anne Hettinga (voorzitter Raad van Bestuur Arriva Nederland). Na de ondertekening werd de zelfrijdende techniek gedemonstreerd in een ATO-simulator.