Automatic Train Operation (ATO) allows more trains to run on existing railway lines. This is due to the fact that automatically operated trains run more punctually as is confirmed by ATO studies in Groningen. Another focus point of these studies was how travellers experience automatically operated train travelling. It appears travellers say there only is a slight difference.
Het eindrapport ATO-verkenning Groningen is af. Het onderzoek (2019 – 2020) bestond uit live-testen, simulatieonderzoek en een reizigersonderzoek. Ook is de ervaring van machinisten meegenomen. De testen zijn in opdracht van ProRail en de provincie Groningen uitgevoerd, samen met vervoerder Arriva en leverancier Stadler.
Basisfuncties systeem
De resultaten laten zien dat treinen beter op tijd rijden door ATO. ATO kan de basisfuncties van het rijden goed zelfstandig uitvoeren, zoals optrekken, remmen, stoppen op stations, op maximumsnelheid rijden en routewijzigingen verwerken.
Ervaringen van reizigers
Traveller experiences
A unique aspect of this study was the fact that for the first time travellers were allowed to actually travel by an automatically operated train. Research focussed on how travellers experience travelling under ATO. For instance, how do travellers exactly experience acceleration and braking of an automatically operated train? And do they notice a difference with a regular train ride? In general both ATO as well as regular train travelling received equally good ratings, though travellers did – albeit ever so slightly – appear to prefer regular train rides over ATO train rides. The ATO system is still in full development, this result shows the system’s great potential.
Vervolg
Vervolgonderzoek is nodig om meer inzicht te krijgen in de voordelen. We willen de basisfuncties verder verbeteren en meer inzicht krijgen in op dienstregeling rijden en energieverbruik. Hierbij testen we vooral het systeem, er rijden dan geen reizigers mee. De datum voor dit vervolgonderzoek is nog niet bekend.
Waarom ATO?
Het wordt steeds drukker op het spoor. Uitbreiding door bijvoorbeeld spoorverdubbeling is duur en kost veel tijd. Daarom testen we nieuwe oplossingen als ATO, zodat de komende jaren meer treinen over het bestaande spoor kunnen rijden. ATO kan hiervoor een slimme oplossing zijn, want door geautomatiseerd te rijden kunnen treinen op een veilige manier dichter op elkaar rijden. Dat maakt meer treinverkeer mogelijk. Maar er zijn meer voordelen: treinen die (deels) automatisch rijden doen dat gelijkmatig. Dat bespaart energie en is dus duurzaam. En doordat computersystemen treinritten kunnen monitoren, wordt een treinrit voorspelbaarder en betrouwbaarder. Daardoor rijden automatisch bestuurde treinen stipter en gaat de punctualiteit verder omhoog.
Machinist blijft verantwoordelijk
ATO wordt ingedeeld in verschillende niveaus van automatisering ofwel Grades of Automatisation. ProRail test ATO in Groningen op niveau GoA 2. De machinist draagt hierbij de volledige verantwoordelijkheid.
Meer informatie
Download the full report here: https://at-north.nl/app/uploads/2020/11/eindrapportage_ato_groningen-2.pdf