Noord-Nederland heeft ongeveer de helft van alle rivieren, kanalen en overige wateren in Nederland en leent zich alleen daarom al goed voor testen met autonoom vervoer over het water. Watersport en goederenvervoer zijn belangrijk voor de noordelijke economie. Bovendien heeft Groningen met de Eemshaven een haven, waar autonoom varen ook erg interessant voor kan zijn.

Groningen Seaports from serge ligtenberg on Vimeo.

Autonoom varen kan ingezet worden als een soort taxidienst in bijvoorbeeld de steden Groningen en Leeuwarden, zoals de test die nu plaatsvindt in Parijs. Voordeel is dat dit een snelle, schone en flexibele vorm is van verplaatsen door de stad heen, los van al het overige verkeer. In bijvoorbeeld Groningen komt het water relatief dichtbij veel belangrijke bestemmingen. Bovendien kan het als alternatief dienen voor het reguliere ov bij omleidingen of verkeersopstoppingen.

Daarnaast kan autonoom varen ook interessant zijn bij het binnenloodsen van grote schepen in onder meer de Eemshaven. Hier zijn smalle vaargeulen waar grote schepen normaal doorheen geloodst worden met sleep- en duwboten. Autonome schepen lenen zich goed voor dit werk en kunnen schepen veilig en met minder energieverbruik goed in een rechte lijn naar binnen loodsen.

De infrastructuur van het noorden biedt veel ruimte voor autonoom vervoer op het water met brede kanalen, grote meren en diverse (zee)havens. Op dit moment zijn er nog geen projecten voor autonoom vervoer op het water. Heeft u hiervoor ideeën? Neem dan contact met ons op!