Door Automatic Train Operation (ATO) willen we meer treinen laten rijden over het bestaande spoor. Om dit te
realiseren, is er veel onderzoek nodig.

Automatic Train Operation

ATO is een technologie die geautomatiseerd rijden op het spoor mogelijk maakt. Het systeem ondersteunt de
machinist en neemt taken over. ATO wordt ingedeeld in verschillende niveau’s, in dit geval testen we op het
tweede niveau. Dit houdt in dat het systeem het versnellen (tractie) en remmen aanstuurt. Dit is vergelijkbaar
met de automatische piloot in een vliegtuig.
Door geautomatiseerd te rijden kunnen treinen op een veilige manier dichter op elkaar rijden. Dat maakt meer
treinverkeer mogelijk. Ook kan met ATO energie bespaard worden omdat het mogelijk is om optrekken,
snelheid en remmen optimaal in te stellen. Daarnaast biedt ATO kansen om de betrouwbaarheid van het
vervoer per spoor verder te verbeteren.

Vervolg

Tot 2025 wordt in de spoorsector volop onderzoek gedaan naar ATO. Het bepalen van de exacte positie van
een trein is belangrijk voor het ATO-systeem. De nieuwe treinbeveiliging ERTMS gaat hierbij helpen. Verder
gaan we kijken hoe we meer inzicht kunnen krijgen in de potentiële energiebesparing van ATO.